Sunday 9 May 2010

Sombong sifat yang membinasakan



Sombong berasal dari perkataan arab yang beerti mempunyai perasaan besar diri, iaitu berperasaan bahawa dia melebihi daripada orang laindalam segala hal,
Sifat sombong jelas terserlah dalam tiga bahagian: pakaian, perbuatan dan pertuturan. Punca sifat sombong ini bermula apabila seseorang itu menganggap orang lain lebih rendah daripadanya. Dia tidak akan mencintai orang lain sebagaimana dia mencintai dirinya. Dia tidak bersedia merendah diri. Dia juga tidak boleh menjauhi sifat dendam kesumat. Dia tidak boleh bercakap benar selalu. Dia juga tidak boleh menahan kemarahan, tidak boleh meninggalkan sifat hasad dengki. Dia tidak senang mendengar nasihat yang baik malah tidak mahu mendengar nasihat sama sekali.
Sifat ini sangat-sangat dicela oleh Allah. Sesungguhnya sifat ini tidak layak ada pada manusia, ia hanya layak wujud pada penciptanya. Sifat sombong sebenarnya sifat yang sempurna, sifat yang sesuai wujud pada Allah sahaja. Dialha satu-satunya yang sempurna sedangkan manusia lemah,hina dan dhaif disisi Allah. Jika manusia tetap sombong jelaslah ia mahu menandingi sifat Allah SWT.
Sombong terbahagi kepada dua iaitu bidang agama dan dunia. Dalam bidang agama , sombong selalunya ialah dalam bidang ilmu dan ibadat. Manakala dalam bidang dunia ialah keturunan, kecantikan,kekayaan, kekuatan dan kerana banyak pengikut. Maka menghapuskan sifat sombong adalah fardu ain. Imam ghazali menganjurkan dua cara: 1) mencabut pohon kesombongan dalam hati dengan akar umbinya sekali 2) menolak sebab-sebab sombong daripada hati seseorang.
Manusia bermula dengan mati sebelum hidup, lemah sebelum kuat, bodoh sebelum berilmu, sesat sebelum mendapat petunjuk, miskin sebelum kaya dan bermula sebagai yang tidak berkuasa sebelum berdaya. SIAPAKAH YANG MENGURNIAKAN NIKMAT SEMUA INI KEPADA MANUSIA? DISINILAH JAWAPAN KEPADA MENGENAL ALLAH . RENUNGLAH HAKIKAT KEJADIAN DIRI KITA, MAKA WAJARKAH KITA BERLAKU SOMBONG………………..

No comments:

Post a Comment